विज्ञान भैरव तंत्र – ५ – विधी – १०४

The search for the rhythm of the opposites:

तीसरी विधि:

१०४…

‘हे शक्‍ति, प्रत्‍येक आभास सीमित है, सर्वशक्‍तिमान में विलीन हो रहा है।’

O SHAKTI, EACH PARTICULAR PERCEPTION IS LIMITED, DISAPPEARING IN OMNIPOTENCE.

vigyanbhairavtantrapart5_104जो कुछ भी हम देखते है सीमित है, जो कुछ भी हम अनुभव करते है सीमित है। सभी आभास सीमित है। लेकिन यदि तुम जाग जाओ तो हर सीमित चीज असीम में विलीन हो रही है। आकाश की और देखो। तुम केवल उसका सीमित भाग देख पाओगे। इसलिए नहीं कि आकाश सीमित है, बल्‍कि इसलिए कि तुम्‍हारी आंखें सीमित है। तुम्‍हारा अवधान सीमित है। लेकिन यदि तुम पहचान सको कि यह सीमा अवधान के कारण है, आंखों के कारण है, आकाश के सीमित होने के कारण नहीं है तो फिर तुम देखोगें कि सीमाएं असीम में विलीन हो रही है। जो कुछ भी हम देखते है वह हमारी दृष्‍टि के कारण ही सीमित हो जाता है। वरना तो अस्‍तित्‍व असीम है। वरना तो सब चीजें एक दूसरे में विलीन हो रही है। हर चीज अपनी सीमाएं खो रही है। हर क्षण लहरें महासागर में विलीन हो रही है। और न किसी को कोई अंत है, न आदि। सभी कुछ शेष सब कुछ भी है।

सीमा हमारे द्वारा आरोपित की गई है। यह हमारे कारण है, क्‍योंकि हम अनंत को देख नहीं पाते, इसलिए उसको विभाजित कर देते है। ऐसा हमने हर चीज के साथ किया है। तुम अपने घर के आस-पास बाड़ लगा लेते हो। और कहते हो कि ‘यह जमीन मेरी है, और दूसरी और किसी और की जमीन है।’ लेकिन गहरे में तुम्‍हारी और तुम्‍हारे पड़ोसी की जमीन एक ही है। वह बाड़ केवल तुम्‍हारे ही कारण है। जमीन बंटी हुई नहीं है। पड़ोसी और तुम बंटे हुए हो अपने-अपने मन के कारण।

देश बंटे हुए है तुम्‍हारे मन के कारण। कहीं भारत समाप्‍त होता है और पाकिस्‍तान शुरू होता है। लेकिन जहां अब पाकिस्‍तान है कुछ वर्ष पहले वहां भारत था। उस समय भारत पाकिस्‍तान की आज की सीमाओं तक फैला हुआ था। लेकिन अब पाकिस्‍तान बंट गया, सीमा आ गई लेकिन जमीन वही है।

मैंने एक कहानी सुनी है जो तब घटी जब भारत और पाकिस्‍तान में बंटवारा हुआ। भारत और पाकिस्‍तान की सीमा पर ही एक पागलखाना था। राजनीतिज्ञों को कोई बहुत चिंता नहीं थी कि पागलखाना कहां जाए। भारत में कि पाकिस्‍तान में। लेकिन सुपरिनटैंडैंट को चिंता थी। तो उसने पूछा कि पागलखाना कहां रहेगा। भारत में या पाकिस्‍तान में। दिल्‍ली से किसी ने उसे सूचना भेजी कि वह वहां रहने वाले पागलों से ही पूछ ले और मतदान ले-ले कि वे कहां जाना चाहते है।

सुपरिन्‍टेंड़ेंट अकेला आदमी था जो पागल नहीं था और उसने उनको समझाने की कोशिश कि। उसने सब पागलों को इकट्ठा किया और उन्‍हें कहां, ‘अब यह तुम्‍हारे ऊपर है, यदि तुम पाकिस्‍तान में जाना चाहते हो तो पाकिस्‍तान में जा सकते हो।’

लेकिन पागलों ने कहां, ‘हम यही रहना चाहते है। हम कहीं भी नहीं जाना चाहते।’ उसने उन्‍हें समझाने की बहुत कोशिश की। उसने कहां, ‘तुम यहीं रहोगे। उसकी चिंता मत करो। तुम यहीं रहोगे लेकिन तुम जाना कहां चाहते हो।’ वे पागल बोले, ‘लोग कहते है कि हम पागल है, पर तुम तो और भी पागल लगते हो। तुम कहते हो कि तुम भी यहीं रहोगे और हम भी यहीं रहेंगे। कहीं जाने की चिता नहीं है।’

सुपरिन्‍टेंड़ेंट तो मुश्‍किल में पड़ गया कि इन्‍हें पूरी बात किस तरह समझाई जाए। एक ही उपाय था। उसने एक दीवार खड़ी कर दी और पागल खाने के दो बराबर हिस्‍सों में बांट दिया। एक हिस्‍सा पाकिस्‍तान हो गया एक हिस्‍सा भारत बन गया। और कहते है कि कई बार पाकिस्‍तान वाले पागल खाने के कुछ पागल दीवार पर चढ़ आते है। और भारत वाले पागल भी दीवार कूद जाते है और वे अभी भी हैरान है कि क्‍या हो गया है। हम है उसी जगह पर और तुम पाकिस्‍तान चले गए हो हम भारत चले गए है। और गया कोई कहीं भी नहीं।

वे पागल समझ ही नहीं सकते, वे कभी भी नहीं समझ पाएंगे, क्‍योंकि दिल्‍ली और कराची में और भी बड़े पागल है।

हम बांटते चले जाते है। जीवन अस्‍तित्‍व बंटा हुआ नहीं है। सभी सीमाएं मनुष्‍य की बनाई हुई है। वे उपयोगी है यदि तुम उसके पीछे पागल न हो जाओ और यदि तुम्‍हें पता हो कि वे बस कामचलाऊ है, मनुष्‍य की बनाई हुई है। मात्र उपयोगिता के लिए है; असली नहीं है, यथार्थ नहीं है, बस मान्‍यता मात्र है, कि वे उपयोगी तो है, लेकिन उसमें कोई सच्‍चाई नहीं है।

‘हे शक्‍ति, प्रत्‍येक आभास सीमित है, सर्वशक्‍तिमान में विलीन हो रहा है।’

तो तुम जब भी कुछ सीमित देखो तो हमेशा याद रखो कि सीमा के पार वह विलीन हो रहा है, सीमा तिरोहित हो रही है। हमेशा पार और पार देखो।

इसे तुम एक ध्‍यान बना सकते हो। किसी वृक्ष के नीचे बैठ जाओ और देखो, और जो भी तुम्‍हारी दृष्‍टि में आए, उसके पार जाओ, पार जाओ, कहीं भी रूको मत। बस यह खोजों कि यह वृक्ष कहां समाप्‍त हो रहा है। यह वृक्ष तुम्‍हारे बग़ीचे में यह छोटा सा वृक्ष पूरा अस्‍तित्‍व अपने में समाहित किए हुए है। हर क्षण यह अस्‍तित्‍व में विलीन हो रहा है।

यदि कल सूर्य न निकले तो यह वृक्ष मर जाएगा। क्‍योंकि इस वृक्ष का जीवन सूर्य के जीवन के साथ जुड़ा हुआ है। उनके बीच दूरी बड़ी है। सूर्य की किरणें पृथ्‍वी तक पहुंचने में समय लगता है। दस मिनट लगते है। दस मिनट बहुत लंबा समय है। क्‍योंकि प्रकाश बहुत तेज गति से चलता है। प्रकाश एक सेकेंड में एक लाख छियासी हजार मील चलता है। और सूर्य से इस वृक्ष तक प्रकाश पहुंचने में दस मिनट लगते है। दूरी बड़ी है, विशाल है। लेकिन यदि सूर्य न रहे तो वृक्ष तत्‍क्षण मर जायेगा। वे दोनों एक साथ है। वृक्ष हर क्षण सूर्य में विलीन हो रहा है। और सूर्य हर क्षण वृक्ष में विलीन हो रहा है। हर क्षण सूर्य वृक्ष में प्रवेश कर रहा है। उसे जीवंत कर रहा है।

दूसरी बात, जो अभी विज्ञान को ज्ञान नहीं है, लेकिन धर्म कहता है कि एक और घटना घट रही है। क्‍योंकि प्रति संवेदन के बिना जीवन में कुछ भी नहीं रह सकता। जीवन में सदा एक प्रति संवेदन होता है। और ऊर्जा बराबर हो जाती है। वृक्ष भी सूर्य को जीवन दे रहा होगा। वे एक ही है। फिर वृक्ष समाप्‍त हो जाता है सीमा समाप्‍त हो जाती है।

जहां भी तुम देखो, उसके पार देखो, और कहीं भी रूको मत। देखते जाओ। देखते जाओ, जब तक कि तुम्‍हारा मन न खो जाए। जब तक तुम अपने सारे सीमित आकार न खो बैठो। अचानक तुम प्रकाशमान हो जाओगे।

पूरा अस्‍तित्‍व एक है, वह एकता ही लक्ष्‍य है। और अचानक मन आकार से सीमा से परिधि से थक जाता है। और जैसे-जैसे तुम पार जाने के प्रयत्‍न में लगे रहते हो, पार और पार जाते चले जाते हो। मन छूट जाता है। अचानक मन गिर जाता है। और तुम अस्‍तित्‍व को विराट अद्वैत की तरह देखते हो। सब कुछ एक दूसरे में समाहित हो रहा है। सब कुछ एक दूसरे में परिवर्तित हो रहा है।

‘हे शक्‍ति, प्रत्‍येक आभास सीमित है, सर्वशक्‍तिमान में विलीन हो रहा है।’
इसे तुम एक ध्‍यान बना ले सकते हो। एक घंटे के लिए बैठ जाओ और इसे करके देखो। कहीं कोई सीमा मत बनाओ। जो भी सीमा हो उसके पार खोजने का प्रयास करो और चले जाओ। जल्‍दी ही मन थक जाता है। क्‍योंकि मन असीम के साथ नहीं चल सकता। मन केवल सीमित से ही जुड़ सकता है। असीम के साथ मन नहीं जुड़ सकता; मन ऊब जाता है। थक जाता है। कहता है, ‘बहुत हुआ,अब बस करो।’ लेकिन रूको मत, चलते जाओ। एक क्षण आएगा जब मन पीछे छूट जाता है। और केवल चेतना ही बचती है। उस क्षण में तुम्‍हें अखंडता का अद्वैत का ज्ञान होगा। यही लक्ष्‍य है। यह चेतना का सर्वोच्‍च शिखर है। और मनुष्‍य के मन के लिए यह परम आनंद है, गहनत्‍म समाधि है।

The third technique:

O SHAKTI, EACH PARTICULAR PERCEPTION IS LIMITED, DISAPPEARING IN OMNIPOTENCE.

‘हे शक्‍ति, प्रत्‍येक आभास सीमित है, सर्वशक्‍तिमान में विलीन हो रहा है।’

vigyanbhairavtantrapart5_104Whatsoever we see is limited, whatsoever we feel is limited, all perceptions are limited. But if you can become aware, then every limited thing is disappearing into the unlimited. Look at the sky. You will see a limited part of it, not because the sky is limited by because your eyes are limited, your focus is limited. But if you can become aware that this limitation is because of the focus, because of the eye, it is not the sky that is limited, then you will see the boundaries melting into the unlimited.

Otherwise existence is unlimited, otherwise everything is melting into something else. Everything is losing its boundary, every moment waves are disappearing into the ocean – and there is no end to anything and there is no beginning. Everything is everything else also.

Limitation is forced by us. It is because of us, because we cannot see the infinite, that we divide it. We have done it in everything. You make a fence around your house and you say, “This land belongs to me and beyond the fence is somebody else’s land.” But deep down your land and your neighbor’s land are one. The fence is just because of you. The land is not divided, the neighbors and you are divided – because of your mind.

Nations are divided because of your mind. Somewhere India ends and Pakistan starts, but just a few years back India was where Pakistan now is. At that time India used to continue up to the limits of Pakistan, the present day limits. But now Pakistan is divided, there is a barrier. But the land remains the same.

I have heard a story that happened when India and Pakistan were divided. There was a madhouse, a mad asylum, just on the boundary of India and Pakistan. The politicians were not very worried about where the madhouse went, to Pakistan or to India, but the superintendent was very worried.

So he asked where the madhouse was going to be, whether it was going to be in India or in Pakistan.

Somebody from Delhi informed him that he should ask the inmates, the madmen, and take a vote as to where they wanted to go.

The superintendent was the only man who was not insane and he tried to explain. He gathered all the madmen together and told them, “Now it is up to you, wherever you want you can go. If you want to go to India, you can go to India. If you want to go to Pakistan, you can go to Pakistan.” But the madmen said, “We want to remain here. We don’t want to go anywhere.” He tried and tried to explain. He said, “You will remain here. Don’t worry about it. You will remain here, but where do you want to go?” Those madmen said, “People say we are mad, but you look more mad. You say you will remain here, and we will remain here, so why worry about going anywhere?” The superintendent was at a loss as to how to explain the whole thing.

There was only one way. He erected a wall, and divided the madhouse into two equal parts. One part became India, another part became Pakistan. And it is reported that sometimes madmen from the Pakistan madhouse came over the wall, and the madmen from India they also jumped over the wall, and they’re still much confused about what is happening. “We are in the same place, and you have gone to Pakistan, and we have gone to India, and no one has gone anywhere!”

Those madmen are bound to be at a loss, they will never be able to understand, because in Delhi and Karachi there are bigger madmen.

We go on dividing. Life, existence, is not divided. All demarcations are man-made. They are useful, if you don’t go mad about them, and if you know that they are just artificial, man-made, utilitarian, not real, not true, that they are just myths, that they help but they don’t go any deeper.

O SHAKTI, EACH PARTICULAR PERCEPTION IS LIMITED, DISAPPEARING IN OMNIPOTENCE.

So, whenever you see anything limited, always remember that beyond the limit it is disappearing, the limitation is disappearing. Always look beyond and beyond.

This you can make a meditation. Just sit under a tree and look, and whatsoever comes into your view, just go beyond, look beyond, and don’t stop anywhere. Just find where this tree is melting.

This tree, this small tree just in your garden, has the whole of existence in it. It is melting every moment. If the sun does not rise tomorrow this tree will die, because this tree’s life is bound together with the life of the sun. The distance between them is very long – for the sun-rays to reach earth takes time, ten minutes’ time. Ten minutes’ time is very long, because light travels at a very fast speed, tremendous. Light travels one hundred and eighty-six lahk miles in one second and it takes ten minutes for light to reach this tree from the sun. The distance is tremendous, vast. But if the sun is no longer there, the tree will immediately disappear. They exist together. The tree is melting every moment into the sun and the sun is melting into the tree. Every moment the sun is entering into the tree, making it alive…. The other things is as yet unknown to science, but religion says another thing is also happening – because in life nothing can exist without response. If the sun is giving life to the tee, the tree must be giving life back to the sun, because in life there is always a response.

And energy equalizes. The tree must be giving life to the sun. They are one. Then the tree has disappeared, the limitation has disappeared.

Wherever you look, look for the beyond and don’t stop anywhere. Go on and on and on, until you lose your mind, until you lose all your limited patterns. Suddenly you will be illumined. The whole existence is one. That oneness is the goal. And suddenly mind is tired of pattern, limitation, boundary – and as you insist on going beyond, as you go on pulling it beyond and beyond, the mind slips, suddenly it drops, and you look at existence as a vast oneness, everything melting into each other, everything changing into the other.

O SHAKTI, EACH PARTICULAR PERCEPTION IS LIMITED, DISAPPEARING IN OMNIPOTENCE.

You can make a meditation out of it. Sit for one hour and work it out. Don’t create any limitation anywhere. Whatsoever the limitation just try to find the beyond, and move and go on moving. Soon the mind becomes tired because mind cannot cope with the unlimited. Only with the limited can it be related. With the unlimited, it cannot be related: it gets bored, it gets tired, it says, “Enough, now stop!” But don’t stop, go on moving. A moment will come when mind is left behind and only consciousness is moving. In that moment you will have the illumination of oneness, of non-duality.

That is the goal. That is the highest peak of consciousness. And that is the greatest ecstasy possible to human mind, and the deepest bliss.